10 viisi, kuidas muuta oma elu tervislikumaks

kolmapäev, november 01, 2017

Eelmises postituses kirjutasin sellest, et igaüks peab ise oma elu muutmiseks samme tegema. Selles postituses püüan anda väikseid nõuandeid, kuidas oma elu tervislikumaks ja paremaks muuta. Ehk on kellelegi inspiratsiooniks tegemaks kasvõi väike samm muutust.


Seda postitust kirjutades hakkasin mõtlema enda teekonna peale siia, kuhu tänaseks jõudnud olen. Kõik need asjad on tulnud sammhaaval, mitte korraga, sest üleöö liiga palju muutes võib segadust olla palju ja pilt läheb silme eest kirjuks.

Samas olen ka tõdenud, et väga palju on meil harjumustes kinni. Muutes natuke harjumusi - näiteks mitte haarates ikka ja jälle selle sama leivapätsi järgi, vaid vaadates, mida see sisaldab ja kas kõrval olev leib on ehk tervislikum - saab kergesti oma elu pisinüansside kaudu tervislikumaks muuta. Esimene kord on minu meelest kõige keerulisem uut asja avastada. Mäletan selgelt, kuidas ma kulutasin ikka korralikult aega, et leida vegan juustu, tofut, kaerakoort, ilma pärmita leiba, aga kui need korra juba leitud, siis on järgmine kord juba lihtne!

Niisiis, siin on minu soovitused, kuidas igapäevaste pisiasjadega oma elu tervislikumaks muuta:

1. Unusta ära valge suhkur

Tõenäoliselt on suhteliselt iga inimene kuulnud valge suhkru ebatervislikkusest. Alternatiive on tohutult - vali pruunsuhkur, roosuhkur, kookospalmi suhkur jne jne. Leida saab neid nii öko- ja looduspoodidest, aga päris korralik valik on juba ka tavalistes poodides (Selver, Rimi, Prisma).
Hea ülevaatlik artikkel suhkruvalikust on Biomarketi lehel (LINK).

2. Kasuta kvaliteetset soola

Sellest, kui palju soola ikkagi süüa, on taaskord palju räägitud. Ükskõik, kas armastad soolast toitu või eelistad kasutada soola vähem, et tunda rohkem toidu enda naturaalset maitset, siis tarbi kvaliteetset soola kui kõige tavalisem lauasool. Võta poest hoopis Himaalaja soola või roosa soola vms. Erinevaid soolasorte on mitmeid, see kõige odavam ja tavalisem pole kõige tervislikum :)
Hea ülevaatlik artikkel soolast ja selle erinevatest sortidest on tervisliktoitumine.ee lehel (LINK).

3. Proovi taimseid piimasid

Kui armastad juua kohvi piimaga või oled harjunud hommikupudru sisse piima panema, siis proovi seda teha, kasvõi aeg-ajalt, mõne taimsega. Ma ei lasku hetkel loomse piima vajalikkusesse-kahjulikkusesse, igaüks teab ja otsustab ise. Soovitan lihtsalt avardada oma maitsemeeli ja anda vahel kehale natuke puhkust, kasutades taimseid piimasid. Kaera-, kookose-, mandli-, pähkli-, riisi-, sojapiim. Variante on PALJU ja paljud neist on väga head!

4. Vali leib, kus pole suhkurt, pärmi ega gluteeni

Suhkurt topitakse niiiiii paljudesse kohtadesse, et on tõeline väljakutse tarbida asju, kus seda sees pole. Leib on ikka asi, mis laual on, aga kui tahad tervislikumalt toituda, siis vali leib, kus pole sees suhkurt, pärmi ega gluteeni. Ma tean, päris RASKE ülesanne on poest sellist leiba üles leida.
Me armastame Muhu pagarite leiba (kuigi ma selle gluteeni osas kindel pole, aga vähemalt pole seal pärmi), kuid Pärnu rukkileib on ka ok valik (LINK).

5. Söö gluteenivabu makarone

Õõh, see gluteen. Pikalt ei saanud ma sellest aru, et kui kahjulik see gluteen siis ikkagi on, aga kui ma aasta tagasi toimetasin Terje Manderi raamatut "Restart" (LINK), siis Terje kirjutas seal väga hästi lahti gluteeni olemuse. Pärast seda taipasin, et jah, ma tõepoolest ei soovi oma kehasse gluteeni (kuigi mu nõrkus on saiakesed ja no neis on gluteen sees. Aga söön neid harva!).
Mulle meeldib pasta ja paljudele inimestele meeldib pasta. Õnneks on poodides juba kenasti saadaval gluteenivabu makarone. Isegi, kui sa ei saa maitsest aru, siis hooli oma kehast, maksa vb see 50 senti rohkem ja osta gluteenivabu makarone.

6. Joo vett klaaspudelist, väldi plastikut

Alkeemia (LINK) kirjutab, et erinevad uurimused on näidanud, et pudeliveega pääsevad inimkehasse 24 000 eri kemikaali ning mõned neist kemikaalidest põhjustavad tõsiseid hormoonihäireid. Okei, mõtled, et jube tulemus, aga et sinule see ei mõju, onju. Aga kui iga päev jood plastikpudelist, siis paari aasta peale teeb see väga suure hulga kokku. Plastikul ja plastikul on ka vahe, kuid kõige mõttekam on juua vett klaaspudelist. Mulle meeldivad Flaska (LINK) veepudelid, mis on saadaval näiteks Biomarketis.

7. Osta nõudepesuvahend ökopoest, väldi odavaid masstooteid

Tegelikult ma väldiks kõike odavat massi, olgu tegemist kätepesuseebi, õhuvärskendi, pesupulbri, nõudepesumasina pesukapsli, nõudepesuvahendi, mähkmete, hügieenisidemete või millegi muuga. Kui hakata natukenegi lugema, mida need sisaldavad, siis väga kergesti jõuame ikka ühe tõdemuseni - need on täis naftajääke ja on vähem või rohkem mürgised. Puhtamad alternatiivid ei pea alati kallimad olema. Need on sageli saadaval selles samas poes, selles samas letis, kus need odavad ja populaarsed keemiadki, kuid vaja on lihtsalt harjumuspärase haarde asemel korra peatuda, lugeda ja uudistada, mida veel pakutakse. Või siis hoida aega kokku ning minna mõnda ökopoodi (Mahemarket, Biomarket, Bio4You jne) ning usaldada seal juba kontrollitud valikut.

8. Kasuta võrgust, paberist ja riidest kotte, väldi kilekotte

Selveris, Rimis ja vist ka Prismas müüakse neid ilusaid rohelisi ja oranže võrgust kotte, kuhu sisse värsket kraami panna. Nii saad teha ühekordse väljamineku ja säästa loodust, pannes puu-, köögi- ja juurviljad kilekoti asemel võrgust kotti. Poodi minnes võta oma kotid kaasa, nii ei pea muudkui kilekotte ostma ja kodus hädas olema, kuhu need kõik ära panna. Kui siiski vaja kott osta, siis eelista kilekoti asemel hoopis paberkotti (mis on paljudes poodides juba ka soodsam kui kilekott, jei!).

9. Rapsiõli asemel kvaliteetsem, nt oliivi- või kookosõli

Tahad olla tervislikum? Unusta rapsiõli ja kasuta igapäevaseks toidutegemiseks hoopis oliiviõli või kookosõli.

10. Vali higipulgaks alumiiniumivaba deodorant

Ma ausalt öeldes ei ole endale higipulka selle järgi valinud, kuniks sattusin lugema üleskutset kasutada alumiiniumivaba deodoranti. Läksin siis kohe vaatama, et kas minu kaks sisaldavad seda ja tõdesin meeldivalt - mõlemad on alumiiniumivabad. Tänasin mõttes kohti, kust need ostnud olin ja tõdesin, et kui endal on teadlikkus mingites asjades veel madal (ja me ju õpimegi iga päev), siis tasub asju soetada mitte mass-kettidest, vaid spetsiaalsematest poodidest. Mina ostsin enda omad Mimesis Looduskosmeetika poest Telliskivist (LINK).

You Might Also Like

2 comments

  1. Väga huvitav lugemine! :) Võiksid kirjutada ka ökomähkmetest või mida beebil kasutad ja muust beebiga seotud looduslikust valikust! Edu! :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Mul ei ole eriti midagi kirjutada, sest ma ei kasutagi temaga miskit :D Moltexi mähmed, kartulitärklis ja kookosõli, that's it. Vahel homöopaatilised terad, kui vaja... Aga noh, samas võin sellest ikkagi ju kirjutada ka, miks mitte. Sul hea idee :) Nii et võtan plaani!

      Kustuta