Kuidas muuta tuju heaks?

kolmapäev, november 16, 2016

Mul on nüüd kirjutamisse lubatust pikem paus jäänud, kuid see-eest olen õnnelikuna reisil tagasi ja end enam-vähem välja maganud. Rasedus ja lennureis ei ole ikka kõige parem kombinatsioon :)

Tundsin eile korra sellist masenduse-tunnet, kui kella 16 ajal juba pimedaks läks. Hispaanias polnud praegu küll väga soe, kuid see-eest oli päikesepaisteline! Valgus ja päike on mulle nii olulised (kellele poleks, eksole). Niisiis tekkis korra selline blaahh-emotsioon, et jälle olen siin pimedas Eestis ja talv on alles ees! Kirjutangi niisiis sellest, kuidas tuju heaks muuta, negatiivsel hetkel positiivsus säilitada ja asjade helgemat poolt näha.

  • Hea muusika 

Mida vähem ma raadiot kuulan ning mida rohkem eelistan lasta kõrvades heliseda mantratel ja ilusatel vaimsetel helidel, seda enam saan aru, kui oluline roll on meie emotsioonidele just muusikal. Mida ma kuulan? Mis sõnumit pala endas kannab? On see närviline või hoopis kurvaks tegevalt melanhoolne? Eelistan laule, kus on mõni sügav palve sees ja mis toetavad alateadlikul tasandil mu tervenemist, kaitsmist, jõu saamist ja muid ilusaid asju. Vahel taksoga sõites tunnen, kuidas närvilisus kasvab, kui mängib vali ja tempokas raadiomuusika. Paludes vaikust mu ärritus kohe kaob.
Ehk siis hea ja nn õige muusika kuulamine võivad kurvast ja pimedast sügisõhtust muuta hoopis õdusa ja mõnusa ajaveetmise :)

  • Teadlikult asja positiivse poole vaatamine

Me justkui kõik teame, et igal halval on ka omad head asjad, eksole. Samas on seda neil halbadel, rasketel või väljakutsuvatel hetkedel raske endale teadvustada. Isegi, kui kohe ei suuda, siis natuke rahunenuna või mõne aja pärast võib kasvõi paberi ja pliiatsi võtta ning situatsiooni/tunde/momendi/olukorra positiivsed asjad üles kirjutada. Kui ise ei tea, helista sõbrale ja palu temal ajurünnakut teha ses osas. Sageli oleme liiga klapid-peas vaatega ega adugi, et näiteks töökoha kaotusel võivad olla hoopis lahedad tagajärjed :)

  • Õigete inimestega suhtlemine

Inimesed mõjutavad meid palju rohkem kui tihti sellele mõtleme. Tunnen, kui istun ühistranspordis või jalutan linna peal, kuidas inimeste energiad on nii erinevad. Need, keda laseme enda koju, kellele pühendame oma aega, kellega suhtleme telefonis või kes saavad ligipääsu meie südametesse, peavad olema eriti hoolikalt valitud. Olin kunagi selline, kes soovis suhelda hästi paljude inimestega. Korraldasin pidevalt erinevaid üritusi ja kutsusin sinna inimesi, kes tegelikult minust üldse huvitatud polnud. Panustasin energiat, avasin ennast, kuid vastu ei saanud midagi.

Nüüd olen aru saanud, et absoluutselt iga kohtumine, kirjavahetus, sms, kõne, küllakutse või küllaminek peab olema positiivne. See on minu elu, minu tunded, minu kvaliteet. Kui inimene, kellega ma suhtlen, ei anna mulle positiivsust, energiat, jõudu, siis pole ma oma aega hästi kasutanud. Tunnen, et soovin suhelda inimestega, kes panevad mind naeratama, kes tekitavad minus lootusrikka ja hea tunde, kelle süda on avatud ja kellelt on mul nii palju õppida. Jah, vahel on raske lasta mõnel inimesel minna, aga kui kuulata oma sisehäält ja tunnetada, kuidas temaga suhtlemine/kohtumine/rääkimine mulle päriselt mõjus, siis ütleb keha väga selgelt, kas peaksid temaga suhtlema või mitte.

  • Tantsimine

Kui tuju on halb, siis aitab alati oma lemmiklaulude kuulamine, keha raputamine ja tantsimine. Panen silmad kinni, sulgen ukse (et keegi mu vabastavat tantsimist hinnata ei saaks) ning lihtsalt luban kehal end ise liigutada. Tantsin, hüppan, teen tobedaid liigutusi, lollitan ja laulan selle negatiivsuse endast välja. Alguses on raske, sest kui tuju on paha või rõõmu asemel on viha, siis on keeruline hakata lubama endal lõdvestuda ja tantsida. Aga siis saab mõelda sellest kui raputamisest ja väristamisest, mis ühel hetkel iseenesest ja suhteliselt sujuvalt tantsimiseks üle läheb :) Tuju on ALATI palju parem pärast seda.

  • Tunnete teadvustamine

Üks viis, kuidas mina oma tuju paremaks saan, on halva tuju ja emotsiooni teadvustamine. Nii sageli oleme õppinud, et sellised negatiivsed tunded nagu viha, trots, jonn, kurjus, kättemaks, ebaõiglus jne ei ole aktsepteeritud, lubatud. Neid me justkui ei tohiks tunda ja seetõttu oleme väga varmad need alla suruma. Tunneme küll tugevat viha-tunnet näiteks, aga ei luba seda endale. Mõtleme, et see on vale ja tobe ning räägime omale peaga, kuidas me selle asemel hoopis võiksime tunda. A la "Sa oled ju täiskasvanu, käitu nüüd normaalselt."

Niimoodi on see tunne nagu keelatud vili - mida rohkem keelad, seda magusam see tundub. Rännaku ja Ingvar Villido meetodiga olen aga õppinud selgeks hoopis teistsuguse tehnika - tunnete lubamise. Need kaks meetodit on mõnes mõttes natuke vastuolus omadega, aga neid kombineerides olen saanud enda jaoks ilusa lahenduse. Keset tugevat emotsiooni pööran tähelepanu enda sisse, püüan teadvustada, mis praegu kohal on, luban sel kõigel tulla, vaatan emotsioonikihtidest veelgi sügavamale ja siis luban kõigel minna. Lubades endale tundeid tunda need tihtipeale kaovad. Saades aru, miks ma hetkel nii käitun või reageerin või mis vana haav lahti rebenes, oskan ma teadlikumalt end hoida, enda vastu hell olla ning märkan, kuidas suhteliselt kiiresti võtab maad vaikus, rahulolu ja rõõmsameelsus.

  • Kirjutamine

Pole vist üllatus ega uudis, kui ütlen, et minu jaoks on kirjutamine tõeline teraapia. Kui emotsioon on hästi tugev, siis võtan oma paberi ja pliiatsi (just füüsiline kirjutamine mõjub mulle eriti hästi, arvutiga on nii ja naa) ning hakkan kirjutama. Robustselt öeldes oksendan end paberi peale tühjaks ja siis on mõnus mõttevaikus. Rahu. Tasakaal. Kergem olla. Vahel loen, mida ma kokku kirjutasin ja siis ajab naerma, kuid vahel isegi ei tunne, et tahaks seda tunnetelaviini uuesti üle lugeda.

Kirjutades tekib minus justkui kahekõne, suudan iseendaga argumenteerida, end toetada ja nõustada ning mõista, mis on ühe või teise tunde taga. Olen endale ise läbi kirjutamise rännakut teinud ja need on suhteliselt tõhusad olnud. Eelmise täiskuu ajal kirjutasin taaskord miskeid väga sügavaid asju ning samal ajal kuulasin klappidest üht minu jaoks tugevat mantrat ja korraga tundsin, kuidas laskusin megasügavale emotsioonidesse. Ma polnud sellist tugevat minevikuvalu ikka ammu tundnud! Kui küsida, et miks seda siis tundma üldse peab, siis minu vastus on lihtne - sest nüüd on see minust läinud. 

Õnneks sain sellele valule kohe ilusa juhendatud Rännaku peale ning suutsin teise abiga oma valu endast välja anda, puhastades sellega minevikku ja ka olevikku. Sest ega see, kui ma olevikus oma minevikuvalu peale ei mõtle, ei tähenda, et ma seda kogenud pole ja et see minus olemas ei oleks.... Kui sain selle endast välja, siis alles tundsin, et nüüd päriselt seda enam minus pole. Nii et kirjutamisel on minu jaoks suur jõud!

  • Mündi visualiseerimine

Viimasel ajal olen päris palju rääkinud ja ka kuulnud mündi-metafoorist. Ehk et mündil on alati kaks poolt. Sinna lisaks veel ütlus, et "kui keerad pea päikese poole, jäävad varjud seljataha". Vahel, kui tõesti on raske midagi tolereerida, vastu võtta, jätta või millestki loobuda ning tahes-tahtmata tuleb enesehaletsus, ohvrimeelsus, kurbus, jõuetus jne, siis kujutan ette münti. Ja seda, et ma olen hetkel mündi tumedamal, negatiivsemal poolel.

Positiivsus on alati olemas. Kui ma luban võimust võtta kurbusel, siis samal ajal on tegelikult olemas ka rõõm, kuid ma ei luba sel tulla, ma ei keskendu sellele ja see on hoopis alla surutud, ootab mind mündi teisel poolel. Seda teades ja teadvustades, et ma ise olen hetkel valinud ja luban endal olla sellel pimedal poolel, saan ka teadlikult oma "mündi" poolt vahetada, muuta. Keegi ei käsi mul olla negatiivsete tunnetega, ma ise otsustan oma elu ja emotsioonide üle ning kui olen kurb, vihane, armukade, kättemaksuline, agressiivne, solvav, ründav vms, siis see on minu enda otsus. Tahad olla teistmoodi? Siis tuleb otsustada teistmoodi.

  • Naeratamine, power-posing, mediteerimine, hingamine

Loomulikult aitavad ka erinevad harjutused ja tehnikad oma mõtte-ja meeleseisundit helgemaks ja kergemaks muuta. Emotsioonid on vibratsioonid, võnkesagedused, mida saame muuta. Erinevad hingamisharjutused, mediteerimine, naeratamine (isegi, kui see on kunstlik) või võidukate pooside võtmine annavad meie alateadvusele märguande, et on aeg rahunemiseks, positiivsuseks, kerguseks. 4-sekundi hingamise (4 sek sisse, 4 sek välja) ajal väidetavalt ei ole kehal võimalik toota negatiivseid hormoone. Olen katsetanud, tõesti aitab, rahustab ja maandab.

Ka sisekõne, mida endale ütlen, aitab. Loe mu blogispostitust selle kohta, mida endale öelda võiks.

Lisaks aitab silmade sulgemine, oma hingamisele või kolmandale silmale keskendumine, küünlaleegi visualiseerimine südamepiirkonnas, helesinise (või mistahes heleda) värvi "sisse hingamine" ja tumeda värvi "välja hingamine", valgusvihu enda peale kujutlemine jne. 



Neid meetodeid, kuidas endast negatiivsed emotsionaalsed deemonid välja saada, on palju. Näiteks aitab ka küünlaleegi vaatamine, kaminapuude praksumise kuulamine, mõnusa lõhna tuppa toomine (nt aroomiõlide kaudu), kallima kaissu pugemine, armastuse avaldamine ja selle tundmine, lemmikloomaga mängimine, lapsega mängimine, naljakate videote või piltide vaatamine ning positiivsetele mälestustele mõtlemine.

Nii et isegi, kui meil on pikk ja pime talveaeg, siis põhjuseid ja viise, kuidas emotsiooni kõrgel ja tuju päikselisena hoida, on mitmeid. Ma ei ole maininud neid kõige elementaarsemaid - piisav kogus und, rohke vee joomine, tervislikult taimne ja vägivallatu toitumine, värskes õhus liikumine.

Oleme positiivsed. Nii on nõnda palju ilusam!

Õnn on valik.
Kas otsustad olla õnnelik?

Foto: Marit Mänd
Ilu, armastus, õnn ja rõõm on alati olemas.
Peame end sellele lihtsalt avama.
Tahtma seda näha.
Minu jaoks peitub õnn pisiasjades.
Samamoodi nagu pusle, nii koosneb ka elu väikestest osadest.
Iga tükike on tähtis, sest kokku moodustub tervik.

A secret to happiness is to letting every situation
be what it is, instead of
what you think it should be.
There are two ways to be happy:
1. change the situation
2. change your mindset towards it.
Ma olen otsustanud olla õnnelik,
sest see on kasulik mu tervisele.
- Voltaire -
Õnnelikkus on sisemine töö iseendaga.

Pealpool pilvi paistab alati päike.
Hea meenutus pilvises Eestis :)
Kui lubame endal teha, mida süda soovib ja
kui lubame endal olla, kes me päriselt oleme,
siis võrdub elamine õnnega.

You Might Also Like

0 comments